March 16, 2009

Analisis Saham: Kencana labur RM62.73j sedia khidmat kapal

WALAUPUN harga rendah minyak mentah dunia menjejaskan sentimen saham syarikat berkaitan minyak dan gas, industri berkenaan di Malaysia masih menawarkan peluang menarik. Kemampuan ia menawarkan peluang menarik sering dikaitkan kepada kawal ketat industri berkenaan oleh Petronas yang mengutamakan pemberian kontrak kepada syarikat tempatan.

Ia sekali gus memberi ruang dan memastikan syarikat berkaitan minyak dan gas seperti penyedia perkhidmatan sokongan marin tempatan untuk terus berkembang. Selain itu, bekalan kapal sedemikian masih lagi kurang dan dikuasai syarikat asing.

Pengumuman pengendali dan pembuat pelantar minyak, Kencana Petroleum Bhd, melabur sejumlah AS$17 juta (RM62.73 juta) dalam perniagaan kapal sokongan luar pantai (OSV) menerusi Kencana Petroleum Ventures Sdn Bhd, dilihat bersesuaian strategi jangka panjangnya untuk menjadi penyedia perkhidmatan yang bersepadu.

Jumlah pertimbangan pembelian itu merangkumi AS$3 juta (RM11.07 juta) kepentingan dalam Malaysian Engineering & Oilfield Services Sdn Bhd (MEOS) yang terbabit dalam perniagaan teras menyediakan perkhidmatan OSV dan AS$14 juta (RM51.66 juta) bagi 27 peratus kepentingan dalam pemilik kapal, Teras Muhibbah Sdn Bhd.

MEOS ketika ini mempunyai kontrak jangka panjang dengan Petronas untuk menyediakan perkhidmatan operasi bagi satu unit kapal OSV. Penganalisis berpendapat langkah itu bersesuaian strategi jangka panjang Kencana untuk menjadi penyedia perkhidmatan bersepadu merangkumi kedua-dua segmen huluan dan pertengahan.

Mengambil kira margin pendapatan tinggi segmen berkenaan, antara 25 hingga 30 peratus, serta keupayaan mengunci aliran malar pendapatan menerusi kontrak sewa kapal lima tahun, ia dijangka menyedia asas kepada pendapatan Kencana, terutama dalam sentimen dan persekitaran murung sektor minyak dan gas ketika ini. Pihak pengurusan Kencana mengulangi pendiriannya bahawa pembelian aset marin berkemungkinan besar dijana menerusi dana luaran.

berkemungkinan dilaksanakan sama ada menerusi penerbitan bon denominasi dolar AS atau kertas komersial jangka sederhana. Rasional Kencana tidak menggunakan rizab tunai adalah bagi memastikan ia memiliki opsyen pembiayaan bagi sebarang kemungkinan aktiviti penggabungan dan pengambilalihan (M&E).

Seandainya pembiayaan pembelian akan dilaksanakan menerusi 70 peratus hutang dan 30 peratus ekuiti menerusi pinjaman tiga tahun pada lima peratus, MIDF Research mendapati paras gearan syarikat tidak akan meningkat ketara daripada 0.19x kepada 0.32x.

Firma itu berkata, kedudukan tunai bersih Kencana kekal berpatutan pada RM33.2 juta selepas mengambil kira sebahagian daripada pembelian tunai RM18.73 juta. Sehubungan itu, daripada segi kewangan, Kencana dilihat berada pada kedudukan baik.

Permintaan bagi kapal OSV kekal tinggi berikutan kekurangan bekalan untuk dikongsi di pelantar minyak. Tambahan lagi, dengan 300 pelantar di perairan Malaysia dan setiap satu pelantar dianggar memerlukan purata dua hingga tiga kapal.

Sehubungan itu, permintaan terhadap kapal sokongan kekal kukuh. Penekanan Petronas yang ia lebih cenderung untuk menggunakan kapal milik syarikat tempatan, amat membantu. Kadar sewa bagi industri minyak dan gas juga terus kukuh berbanding kadar bagi kapal yang digunakan untuk mengangkut kargo komersial.

Tinjauan kewangan Kencana dilihat kukuh. Kencana mencatat keuntungan sebelum cukai RM43.889 juta bagi suku kewangan pertama pertama berakhir 31 Oktober 2008 berbanding RM27.344 juta suku sama tahun sebelumnya.

Pendapatan pada suku yang dikaji, bagaimanapun susut kepada RM318.492 juta daripada RM494.983 juta. Kencana kini menawarkan perkhidmatan bersepadu merangkumi perniagaan teras sebagai penyedia perkhidmatan kejuruteraan dan fabrikasi, perniagaan perkhidmatan kejuruteraan marin dan operasi yang terbabit, antaranya dalam kerja pembinaan, pembaikan, membersih dan pengubahsuaian kapal marin.

Ia juga menawar perkhidmatan penggerudian luar pantai dan terbaru ialah pembabitan dalam perniagaan perkhidmatan kapal OSV. Antara projek yang sudah disiapkan ialah menyiapkan kerja penukaran atau rombakan bot tunda RM32.2 juta bagi perkongsian McConnell Bovis (MCB), yang berpangkalan di Australia.

Ia dilaksanakan melalui anak syarikat milik penuhnya, Kencana HL Sdn Bhd. Kencana ketika ini sedang menyiapkan kerja pembinaan pelantar minyak kedua menerusi Kencana HL Sdn Bhd di Lumut, Perak yang dijangka siap Mei 2010. MIDF Research berpendapat Kencana sebagai saham yang berpotensi untuk berkembang mengambil kira beberapa faktor.

Ia termasuk penilaian murah terhadap sahamnya, kedudukan tunai bersih yang kukuh, selain gearan rendah dalam sektornya. Selain itu, buku tempahan Kencana juga baik, manakala aliran pendapatannya yang stabil mampu menyediakan sokongan pada waktu puncak mahupun ketika pasaran lembap. MIDF Research mengekalkan tinjauan ‘beli’ pada harga sasaran RM1.70 berdasarkan EPS tahun kewangan 2009 sebanyak 14.25 sen selepas penilaian ke atas premium PER 12x berbanding purata sektor.

Fund Price

About Me

My photo
Ibrahim bin Ramli@Nuang started his career with CIMB Wealth Advisors Berhad as Agency Manager in April, 2008.Previously he was an Internal Auditors and Accounts Executive with Perodua Sales Sdn Bhd since 17 August, 1994. His background:- 1.Certified of Achievement for Master Sales Leadership from Dr Lawrence Walter Ng of President of The Art Of Learning and International Of Learning Without Learning 2.Certified for eXtra Ordinary Performance of Lawrence Walter Award Certificate for One Million Ringgit Club 2007 3. Certified Life & General insurances 4. Conferred with Diploma in Business Studiess & Bachelor of Business Admin(Hons)Finance from UiTM, Terengganu Branch & Shah Alam respectively;

music


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Followers