September 25, 2009

Akta baru dikuatkuasa

Oleh AINUL ASNIERA AHSAN
ainul.ahsan@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 24 Sept. – Bank Negara Malaysia (BNM) akan menguat kuasa Akta Bank Negara Malaysia 2009 pada bulan November ini, sekali gus meningkatkan ketelusan dan akauntabiliti bank pusat itu.

Gabenornya, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz berkata, akta tersebut akan memperincikan dengan lebih meluas mengenai mandat yang dipertanggungjawabkan dan kuasa bagi melaksanakan mandat itu.

‘‘Akta yang diluluskan oleh Parlimen ini juga akan memberi lebih kelonggaran berhubung pelaksanaan dasar monetari dan membolehkan pelbagai instrumen digunakan,’’ katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Persidangan Sekolah Undang-Undang Kewangan dan Perbankan Bank Negara Malaysia-Bank-Bank Pusat Asia Tenggara 2009 di sini.

Zeti berkata, pelaksanaan akta tersebut membolehkan BNM menghadapi cabaran dalam mengendalikan operasi dasar monetari bagi mengekalkan kestabilan harga.

‘‘Dengan adanya akta ini, ia menyediakan mandat kepada BNM untuk mengadakan penyeliaan ke atas pasaran pertukaran wang asing dan pasaran wang bagi memastikan pasaran berkembang dan berfungsi dengan teratur,’’ tambahnya.

Menurut beliau, dalam aspek kestabilan kewangan, akta baru itu akan mengemukakan mandat berhubung risiko yang membabitkan risiko-risiko yang menganggu proses pengantara kewangan termasuk peranan pasaran kewangan atau yang menjejaskan keyakinan awam.

Akta Bank Negara Malaysia 2009 itu juga menyediakan peruntukan komprehensif untuk meningkatkan pengawasan, tindakan awal dan meluaskan kuasa resolusi untuk memberi kemudahan lebih cepat dan resolusi teratur bagi krisis kewangan.

Malah, BNM juga berupaya campur tangan untuk mengalih risiko yang berpunca daripada entiti-entiti yang tidak dikawal.

‘‘Akta baru ini turut menyediakan pengurusan kerjasama dengan pelbagai pihak berkuasa dan keupayaan Bank Negara untuk melakukan cadangan kepada pihak berkuasa lain berhubung pendekatan atau keselamatan dalam mempromosi kestabilan kewangan.

‘‘Kuasa-kuasa baru ini dilengkapi dengan penyusunan penubuhan Jawatankuasa Eksekutif Kestabilan Kewangan yang akan dibentuk untuk memastikan koordinasi pihak berkuasa pengawal yang efektif dalam resolusi kewangan,’’ katanya.

Fund Price

About Me

My photo
Ibrahim bin Ramli@Nuang started his career with CIMB Wealth Advisors Berhad as Agency Manager in April, 2008.Previously he was an Internal Auditors and Accounts Executive with Perodua Sales Sdn Bhd since 17 August, 1994. His background:- 1.Certified of Achievement for Master Sales Leadership from Dr Lawrence Walter Ng of President of The Art Of Learning and International Of Learning Without Learning 2.Certified for eXtra Ordinary Performance of Lawrence Walter Award Certificate for One Million Ringgit Club 2007 3. Certified Life & General insurances 4. Conferred with Diploma in Business Studiess & Bachelor of Business Admin(Hons)Finance from UiTM, Terengganu Branch & Shah Alam respectively;

music


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Followers