September 14, 2009

Bisnes: Arab Saudi rugi AS$100 bilion setahun

ARAB Saudi mengorbankan berbilion dolar dari segi pendapatan tahun ini apabila mengurangkan pengeluaran minyak untuk meningkatkan harga minyak mentah, yang hanya menyaksikan Russia membolot sebahagian besar daripada pasaran komoditi berkenaan.

Kini negara Teluk itu, yang dulunya kuat menerajui usaha Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (Opec) mengurangkan pengeluaran bagi mengawal penurunan ketara harga minyak mentah tahun lalu, dengan meningkatkan aliran minyaknya sendiri.

“Kartel itu hilang bahagian yang besar daripada penguasaan pasaran dalam pengeluaran minyak mentah global tahun lalu kepada Russia,” menurut penganalisis komoditi di Bank of America-Merrill Lynch, Francisco Blanch, dalam nota penyelidikannya yang dikeluarkan di London.

Dengan kapasiti pengeluarannya yang meningkat tetapi pengeluaran kekal rendah disebabkan kuota yang rendah, beliau menjangkakan pendapatan minyak Arab Saudi yang ‘hilang’ akibat pengurangan itu kemungkinan hampir AS$100 bilion setahun, atau hampir 25 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara berkenaan.

“Arab Saudi mungkin memikul terlalu banyak bebanan di atas bahunya,” kata Blanch sambil menambah warga negara berkenaan menerima kesan terbesar daripada penurunan pendapatan akibat pengurangan pengeluaran itu.

Pemerhati berkata, negara berkenaan mungkin ‘hilang sabar’ untuk berdepan tanggungan, khususnya apabila anggota Opec lain, seperti Iran, Venezuela dan Angola, gagal mematuhi syarat pengurangan pengeluaran yang dipersetujui.

“Sampai pada satu tahap Arab Saudi mungkin berkata, ‘kami sudah penat - sama ada kamu patuh pada persetujuan atau keluar atau kami akan meningkatkan pengeluaran kami,” kata penganalisis bebas berpangkalan di London, John Hall.

Beliau menjangkakan Arab Saudi mungkin akan mengenakan satu tindakan ‘balas dendam’ terhadap anggota lain dan juga Russia yang telah mengambil bahagian pasarannya.

Di bawah persetujuan drastik pengurangan pengeluaran yang dipersetujui 12 negara anggota Opec pada akhir 2008 ketika harga minyak jatuh mendadak kepada AS$32, Arab Saudi dengan patuh telah mengurangkan pengeluaran sebanyak 1.31 juta setong.

Arab Saudi yang juga pengeluar terbesar dan berpengaruh dalam Opec, hanya mengeluarkan lebih sedikit daripada lapan juta tong sehari, tetapi Russia meningkatkan pengeluaran daripada 10 juta kepada 10.2 juta tahun ini. - AFP

Fund Price

About Me

My photo
Ibrahim bin Ramli@Nuang started his career with CIMB Wealth Advisors Berhad as Agency Manager in April, 2008.Previously he was an Internal Auditors and Accounts Executive with Perodua Sales Sdn Bhd since 17 August, 1994. His background:- 1.Certified of Achievement for Master Sales Leadership from Dr Lawrence Walter Ng of President of The Art Of Learning and International Of Learning Without Learning 2.Certified for eXtra Ordinary Performance of Lawrence Walter Award Certificate for One Million Ringgit Club 2007 3. Certified Life & General insurances 4. Conferred with Diploma in Business Studiess & Bachelor of Business Admin(Hons)Finance from UiTM, Terengganu Branch & Shah Alam respectively;

music


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Followers