December 26, 2008

PENERANGAN HARGA-HARGA DANA SAHAM AMANAH

Terdapat tiga (3) jenis harga bagi setiap dana saham amanah yang kesemuanya disiarkan di akhbar-akhbar terkemuka. Harga-harga tersebut adalah:-

Nilai Aset Bersih (NAB) Seunit – ianya dikira berdasarkan nilai keseluruhan aset bersih dana tersebut yang dibahagikan dengan keseluruhan unit dalam pusingan dana tersebut pada sesuatu tarikh selepas mengambil kira semua perbelanjaan yang dibenarkan. NAB Seunit adalah harga atau nilai sebenar yang menunjukkan prestasi sesebuah dana amanah saham dan ianya berubah mengikut kedudukan pelaburan yang dibuat oleh dana tersebut. Ianya berubah pada setiap hari urusniaga di Bursa Saham Kuala Lumpur.

Harga Belian (tebusan) – ianya merupakan harga seunit dana yang dibeli balik oleh syarikat pengurus apabila pelabur menjual balik unit yang telah dibeli. Harga ini ditentukan dengan mengambil NAB Seunit dan ditolak caj belian (sekiranya ada). Pelabur boleh membandingkan caj belian yang dikenakan oleh syarikat pengurusan amanah saham dengan melihat perbezaan di antara NAB Seunit dan Harga Belian sesebuah dana. Bagi syarikat pengurusan yang mengenakan caj belian, Harga Belian akan lebih rendah dari NAB Seunit. Namun begitu, kebanyakan syarikat pengurusan amanah saham di Malaysia tidak mengenakan apa-apa caj belian, oleh itu, NAB Seunit dan Harga Belian sentiasa sama. Ini termasuklah ASM Investment Services Berhad.

Harga Jualan - ianya merupakan harga seunit dana yang ditawarkan oleh syarikat pengurusan atau yang dibeli oleh pelabur. Harga ini ditentukan dengan mengambil NAB Seunit dan ditambahkan caj jualan yang tidak melebihi suatu kadar yang ditetapkan oleh syarikat pengurusan amanah saham dan dizahirkan terlebih dahulu di dalam prospektus. Dengan adanya caj jualan ini, Harga Jualan akan sentiasa lebih tinggi dari NAB Seunit. Kadar caj jualan yang dikenakan oleh syarikat pengurusan berbeza bahkan caj jualan di antara sesebuah dana juga berbeza. Pelabur boleh membandingkan caj jualan yang dikenakan dengan melihat perbezaan di antara Harga Jualan dan NAB Seunit.

Apabila sesebuah dana saham amanah mengisytiharkan dividen dan/atau pecahan unit kepada pemegang-pemegang unitnya, satu tanda khas akan diletakkan di sebelah Harga Jualan dana tersebut bagi memaklumkan perihal tersebut kepada umum. Ini adalah penting kerana harga-harga sesebuah dana saham amanah akan diselaraskan kepada dividen dan/atau pecahan unit dan ini akan menyebabkan terdapat perubahan harga yang mungkin agak ketara dari harga pada hari sebelum pengisytiharan dividen dan/atau pecahan unit tersebut.

Sekiranya dana tersebut mengisytiharkan dividen, tanda ‘xd’ akan diletakkan di sebelah Harga Jualan dana tersebut manakala bagi pecahan unit pula, tanda ‘xbi’ akan diletakkan. Lazimnya, tanda-tanda tersebut akan disiarkan selama seminggu bermula dari hari tarikh pengisytiharan dividen dan/atau pecahan unit. Dengan adanya tanda-tanda ini, pelabur akan memahami bahawa perubahan ketara harga-harga dana tersebut adalah berikutan dari dividen dan/atau pecahan unit yang baru diisytiharkan.

No comments:

Post a Comment

Fund Price

About Me

My photo
Ibrahim bin Ramli@Nuang started his career with CIMB Wealth Advisors Berhad as Agency Manager in April, 2008.Previously he was an Internal Auditors and Accounts Executive with Perodua Sales Sdn Bhd since 17 August, 1994. His background:- 1.Certified of Achievement for Master Sales Leadership from Dr Lawrence Walter Ng of President of The Art Of Learning and International Of Learning Without Learning 2.Certified for eXtra Ordinary Performance of Lawrence Walter Award Certificate for One Million Ringgit Club 2007 3. Certified Life & General insurances 4. Conferred with Diploma in Business Studiess & Bachelor of Business Admin(Hons)Finance from UiTM, Terengganu Branch & Shah Alam respectively;

music


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Followers