December 24, 2008

"Ketahui Rahsia Mengaut Keuntungan Berpuluh-Puluh Ringgit Malah Beratus-Ratus Ringgit sehari Dengan Pasaran Saham"


Kepada Bakal Pelabur,


Sama ada anda sedar ataupun tidak, ramai yang masih tercari-cari bagaimana cara atau kaedah bagi menambah sumber kewangan yang tidak mencukupi. Sebenarnya, ada terlalu banyak cara untuk membuat duit samada menjual produk secara langsung atau secara online. Ada sesetengah orang jual barang fizikal di website eBay, lelong dan sebagainya. Ada sesetengah orang buat website sendiri untuk jual barang. Dan ada yang buat duit dengan Forex secara online. Itu mungkin anda sudah biasa terdengar atau terbaca.


TETAPI TAHUKAH ANDA BAGAIMANA MENGAUT
KEUNTUNGAN DARI PASARAN SAHAM?

Mengapa melabur dalam pasaran saham? Jawapan mudah ialah untuk memperoleh lebih banyak wang, iaitu untuk menjadikan wang simpanan mereka bertambah nilai. Jadi, pelabur iaitu anda mesti memahami dengan jelas mengenai proses pelaburan, asas dalam membuat keputusan pelaburan dan juga teknik asas dalam menganalisis pelaburan.

Proses membuat keputusan pelaburan termasuklah mengambil kira ciri asas dalam keputusan pelaburan. Bagaimana pelabur memutuskan sama ada hendak melabur atau tidak dalam sesuatu saham tertentu? Secara purata, saham menghasilkan pulangan lebih tinggi berbanding simpanan tetap atau bon. Tetapi, adakah pelabur perlu melaburkan semua wang mereka dalam saham untuk mendapatkan pulangan yang tinggi?

Jawapannya terletak pada hakikat bahawa, untuk mendapat pulangan tinggi, pelabur mesti menanggung tahap risiko yang tinggi. Oleh itu, asas bagi semua keputusan pelaburan ialah pengimbangan antara risiko dan pulangan – lebih tinggi risiko, lebih tinggi pulangan.

ADA YANG BERANGGAPAN BAHAWA PELABURAN
SAHAM HANYA UNTUK ORANG KAYA !!


Tanggapan ini tidak tepat kerana sesiapa sahaja yang mempunyai pengetahuan pelaburan yang baik dan sedikit wang simpanan boleh melabur dalam pasaran saham. Pelabur berjaya bukan mereka yang semestinya kaya tetapi mereka yang menggunakan maklumat dengan berkesan untuk membuat keputusan berdasarkan fakta. Anda jangan terkejut, pembantu rendah di tempat saya kerja pun pandai main saham. Tetapi bos saya sendiri tak pandai nak main saham.

Ada juga rakan saya yang sering bertanya kepada saya: "Mengapa perlu saya belajar cara untuk melabur dalam saham sedangkan saya tidak cukup duit bagi membeli sebarang saham ketika ini?" Jawapan saya kepada mereka amat mudah, iaitu: "Anda mungkin tidak mempunyai duit yang cukup pada masa ini tetapi pada masa akan datang, anda boleh mengumpulkan wang yang secukupnya dalam tabungan atau simpanan untuk pelaburan tersebut.

Sebenarnya dengan nilai RM 200 pun sudah cukup untuk anda melabur dalam saham tetapi Bukankah lebih baik anda bersedia dahulu secara mental sebelum bersedia secara kewangan.
Warren Buffett, Pelabur Terkaya Didunia pernah berkata “Anda Perlu Belajar Untuk Menjadi Seorang Pelabur Jika Anda Ingin Menjadi Seorang Kaya’.

MUSTAHIL MELABUR KALAU TIADA“MAKLUMAT PANAS”

Walaupun tanpa “maklumat panas” pelabur masih boleh membuat keputusan pelaburan yang baik jika mereka melakukan penyelidikan sendiri. Pelabur mesti memahami dengan jelas mengenai pelaburan mereka dan tidak bergantung hanya kepada maklumat panas.

Sekiranya pelabur tidak mempunyai pengetahuan atau mempunyai hanya sedikit pengetahuan mengenai pelaburan, lebih baik jika mendapatkan khidmat nasihat penasihat pelabur.

Pasaran Saham adalah tempat merbahaya untuk melaburkan wang anda atau ianya adalah mustahil untuk mendapat keuntungan di dalam pasaran saham !!

Sebenarnya, jika anda anggap pasaran saham ini bahaya sudah tentu tidak ada kedengaran berita-berita mengenai saham terpampang di televisyen dan ruangan akhbar. Turun naik pasaran saham memang sudah lumrah.

Sebenarnya ramai yang buat duit apabila harga saham sedang menurun disebabkan sesuatu krisis berlaku. Kalau anda ingin tahu, ramai yang di luar sana sedang menunggu harga saham jatuh kerana mereka dapat membeli saham dengan harga yang rendah dan menjualnya kembali apabila harga tinggi.

Rahsia untuk membuat keuntungan seperti ini bermula dengan membentuk satu asas kukuh mengenai berjenis-jenis strategi untuk pelaburan di pasaran saham yang sesuai dengan Profil Pelaburan anda. Sesekali apabila peluang muncul untuk melakukan pelaburan yang "pasti menang", anda mesti berani dan bersedia untuk keluar daripada zon selesa anda dan belajar berani mengambil risiko.

Seperti anda membantu kenderaan di jalanraya. Anda sendiri tahu risiko kemalangan akan berlaku bil- bila masa sahaja sekiranya tidak mematuhi undang- undang jalanraya. Begitulah juga dalam pelaburan saham, sekiranya anda tahu cara dan kaedah mengurang risiko, anda sudah tentu mendapat keuntungan yang diharapkan.

No comments:

Post a Comment

Fund Price

About Me

My photo
Ibrahim bin Ramli@Nuang started his career with CIMB Wealth Advisors Berhad as Agency Manager in April, 2008.Previously he was an Internal Auditors and Accounts Executive with Perodua Sales Sdn Bhd since 17 August, 1994. His background:- 1.Certified of Achievement for Master Sales Leadership from Dr Lawrence Walter Ng of President of The Art Of Learning and International Of Learning Without Learning 2.Certified for eXtra Ordinary Performance of Lawrence Walter Award Certificate for One Million Ringgit Club 2007 3. Certified Life & General insurances 4. Conferred with Diploma in Business Studiess & Bachelor of Business Admin(Hons)Finance from UiTM, Terengganu Branch & Shah Alam respectively;

music


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Followers