December 26, 2008

Had-Had & Batasan Pelaburan Dana Unit Amanah

Kita telah memahami tentang harga-harga saham amanah yang disiarkan di akhbar-akhbar serta cara-cara mengira pulangan dari pelaburan di dalam dana saham amanah. Disini akan menerangkan tentang pelaburan yang dibuat oleh dana saham amanah bagi memberi pemahaman yang lebih baik kepada pelabur tentang had dan batasan pelaburan sesebuah dana saham amanah.

Secara amnya, jenis pelaburan yang dibenarkan bagi dana saham amanah boleh dibahagikan kepada tujuh (7) bahagian seperti berikut:-

1. Sekuriti

Pelaburan yang dibuat oleh dana adalah bergantung kepada jenis dana tersebut. Namun, secara amnya kesemua dana saham amanah mestilah melabur di dalam sekuriti yang bersesuaian dengan objektif sesuatu dana itu. Sebagai contoh, Dana Pasaran Wang melabur di dalam instrumen pasaran wang manakala Dana Bon pula melabur di dalam bon. Selain dari kedua-dua jenis dana ini, dana saham amanah yang lain melabur sebahagian besar asetnya di dalam saham dan sekuriti yang tersenarai di Bursa Saham Kuala Lumpur. Selain dari itu, sekuriti yang dilaburkan mestilah mempunyai harga tersedia (tersiarharga) atau nilai serta didagangkan di pasaran yang dibenarkan.

2. Sekuriti Asing

Selain dari sekuriti di dalam negara, dana saham amanah juga boleh melabur di dalam sekuriti asing di pasaran luar negara asalkan ianya bersesuaian dengan objektif dana tersebut. Namun begitu, pelaburan sebegini mestilah mendapat kelulusan dari Bank Negara Malaysia dan lain-lain pihak yang berkuasa terlebih dahulu. Untuk tujuan ini, hanya saham, debentur, bon dan waran yang didagangkan di pasaran luar negara sahaja dibenarkan manakala pelaburan di dalam niagaan hadapan luar negara adalah tidak dibenarkan.

3. Sekuriti Tidak Tersiarharga

Dana saham amanah juga boleh melabur di dalam sekuriti tidak tersiarharga yang ditawarkan terus kepada dana saham amanah tersebut oleh penerbit Malaysia. Sekuriti tidak tersiarharga di sini bermaksud sekuriti atau saham syarikat yang belum disenaraikan di bursa saham yang dibenarkan di Malaysia tetapi telah mendapat kelulusan untuk disenaraikan. Namun begitu, nilai pelaburan di dalam sekuriti tidak tersiarharga tidak boleh melebihi 10% dari Nilai Aset Bersih (NAB) dana saham amanah tersebut.

4. Skim Pelaburan Kolektif

Dana saham amanah dibenarkan untuk melabur di dalam unit atau saham dalam skim pelaburan secara kolektif asalkan ianya konsisten dan relevan dengan objektif pelaburan dana. Namun begitu, seperti pelaburan di dalam sekuriti tidak tersiarharga, nilai pelaburan di dalam skim pelaburan kolektif tidak boleh melebihi 10% dari Nilai Aset Bersih (NAB) dana saham amanah tersebut.

5. Niagaan Hadapan

Dana saham amanah juga boleh melabur di dalam niagaan hadapan di pasaran hadapan yang diluluskan oleh Kementerian Kewangan di bawah Akta Industri Niagaan Hadapan 1993. Pelaburan di dalam niagaan hadapan hanya boleh dibuat untuk tujuan lindung nilai sahaja. Namun begitu, bagi dana saham amanah yang mahu melabur di dalam niagaan hadapan, syarikat pengurusan dan pengurus pelaburan mestilah mendapat lesen niagaan hadapan di bawah Akta Industri Niagaan Hadapan 1993 terlebih dahulu.

6. Pinjaman Sekuriti

Dana saham amanah dibenarkan untuk memberi pinjaman sekuriti dengan syarat ia mematuhi Garispanduan untuk Pinjaman dan Memberi Pinjam Sekuriti.

7. Aset Cair

Dana saham amanah juga boleh memegang aset cair sebagai pelaburan. Aset cair di sini bermaksud tunai, simpanan dengan institusi kewangan berlesen dan/atau institusi berlesen lain yang diluluskan dan dibenarkan menerima simpanan. Aset cair juga bermaksud sebarang instrumen lain yang boleh ditukarkan kepada wang tunai dalam masa tujuh (7) hari sepertimana yang diluluskan oleh Pemegang Amanah. Tahap kecairan aset yang dipegang oleh sesebuah dana saham amanah itu ditentukan oleh syarikat pengurusan dengan persetujuan Pemegang Amanah.

No comments:

Post a Comment

Fund Price

About Me

My photo
Ibrahim bin Ramli@Nuang started his career with CIMB Wealth Advisors Berhad as Agency Manager in April, 2008.Previously he was an Internal Auditors and Accounts Executive with Perodua Sales Sdn Bhd since 17 August, 1994. His background:- 1.Certified of Achievement for Master Sales Leadership from Dr Lawrence Walter Ng of President of The Art Of Learning and International Of Learning Without Learning 2.Certified for eXtra Ordinary Performance of Lawrence Walter Award Certificate for One Million Ringgit Club 2007 3. Certified Life & General insurances 4. Conferred with Diploma in Business Studiess & Bachelor of Business Admin(Hons)Finance from UiTM, Terengganu Branch & Shah Alam respectively;

music


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Followers